Wat kunnen organisaties leren van management goeroe Simon Sinek.

19 februari 2016Professionaliteit

Simon Sinek noemt het de ‘Gouden Cirkel’. Waarom? Hoe? Wat? Dit kleine ideetje verklaart waarom sommige organisaties en sommige leiders wél kunnen inspireren en anderen niet.

Sinek legt uit;

WAT         
Iedereen, ieder persoon, iedere organisatie weet wat hij doet. 100 procent.

HOE
Sommige weten hoe zet doen. Noem het je ‘speciale waarden voorstel’ of je ‘bedrijfseigen proces’. Ofwel je onderscheidende vermogen.

WAAROM
Maar heel weinig mensen en organisaties weten waarom ze doen wat ze doen. En met waarom bedoelt Sinek niet ‘winst maken’. Dat is een resultante. Winst is altijd een resultante.

Bij het waarom gaat het om het kunnen beantwoorden van de vragen;

-         Waar doe je het voor?

-         Waar geloof je in?

-         Wat is je dieperliggende zin- en betekenisgeving?

-         Wat is ‘de bedoeling’ van de organisatie?

-         Waar kom je ’s-ochtends je bed voor uit?

-         En waarom zou het iemand anders wat uitmaken dat jij je bed uitkomt?

Manier van denken en handelen

Het ligt aan onze denkwijze, aan onze handelswijze, aan onze wijze van communiceren dat we niet weten waarom we doen wat we doen. Onze denk- en handelswijze is van buiten (wat) naar binnen (waarom). Het is vanzelfsprekend. We gaan van het helderste (wat) naar het vaagste (waarom).

Maar de geïnspireerde leiders en de vreugdevolste organisaties, ongeacht van grootte of marktsegment, denken en communiceren allemaal precies andersom. Van binnen (waarom) naar buiten (wat).

 
Voorbeeld; Apple

Als Apple net als de rest zou zijn dan zou een marketingboodschap van hen zo klinken.

WAT
Wij maken geweldige computers.

HOE
Ze zijn mooi ontworpen en gemakkelijk te gebruiken.

Zo communiceren de meesten van ons. Zo werkt de meeste marketing en zo worden de meesten verkopen gedaan. Het is hoe de meesten van ons communiceren met anderen. We zeggen wat we doen. We zeggen hoe we anders of beter zijn. En dan verwachten we een bepaald gedrag terug. Een aankoop, een stem of zoiets.

Nu hoe Apple werkelijk communiceert;

WAAROM
In alles wat we doen geloven wij in het uitdagen van de status quo, de bestaande toestand. Wij geloven in anders denken.

HOE
Hoe we de bestaande toestand uitdagen is door onze producten heel mooi te ontwerpen en simpel in het gebruik te maken.

WAT
We maken toevallig geweldige computers

Wat toont dit aan? Alles wordt compleet anders en verandert als je de volgorde van informatie omdraait. Mensen raken niet geïnspireerd door wat je doet. Mensen raken geïnspireerd waarom je het doet. 

van ‘Golden Circle’ naar ‘Vreugde cirkel’

Ook ik ben geïnspireerd door het simpele ideetje van Simon Sinek. In onder andere een persoonlijk ontwikkelingstraject ben ik aan de slag gegaan met mijn ‘waarom’. De bovenstaande vragen om tot het waarom te komen zijn redelijk simpel. De antwoorden waren dat niet helemaal.

Het duurde wel even voordat ik wist waarom ik doe wat ik doe. Waar komen 'mijn' drie P's eigenlijk vandaan? Gelukkig heb ik dat helder gekregen en toen was het bruggetje van Sineks Golden Circle naar mijn Vreugde cirkel gemaakt:

WAAROM
= Passie: Ik geloof in alles wat ik doe in Vreugde. Vreugde voor iedereen.

HOE
= Plezier: Ik kom tot vreugde, vreugde voor iedereen door iedere dag te doen wat ik leuk vind en iedere dag steeds weer plezier na te streven.

WAT
= Professionaliteit: Ik ben toevallig ook nog een enthousiaste en vrolijke Interim Business Connector met veranderkracht, Spinning Instructeur en blog- en tekstschrijver.


Mens en Aarde worden net zo belangrijk als winst.

Er is momenteel een grote verschuiving gaande. Organisaties moeten de drive hebben om de wereld te verbeteren. Als je als bedrijf alleen maar geld wilt verdienen en je schouders ophaalt voor alle enorme vraagstukken die schreeuwen om een oplossing, dan zullen steeds minder mensen producten of diensten van je af willen nemen. Steeds minder mensen zullen voor je willen werken. Mens en Aarde worden net zo belangrijk als winst.

Als je als organisatie wilt overleven, begin dan bij het waarom! Want zonder inspiratie, zonder bedoeling, zonder zin-en betekenisgeving geen vreugdevolle organisaties.

 

Simon Sinek, Golden Circle

Nog meer inspiratie van Simon Sinek?

   bestel ‘m 'hier'    

    bestel ‘m 'hier'

 
Nog meer PPenP lezen?

Wat kunnen organisaties leren van… topscheidsrechter Björn Kuipers.   

Wat kunnen organisaties leren van… topschaatser Erben Wennemars


PPenP Nieuwsbrief:

Meld je 'hier' aan voor de maandelijkse nieuwsbrief met PPenP blogs en ontvang GRATIS mijn openhartige E book Vreugde! Vreugde voor Iedereen! plus het E book van mijn gastblogs ‘Herdefiniëring van Control’.

0 reacties

Nieuwe reactie